Media społecznościowe w praktyce prawnika, czyli po co prawnikowi profil na LinkedIn? – cz. VII

W poprzednich artykułach z cyklu dotyczącego platformy LinkedIn omawialiśmy budowanie wizerunku prawnika i sieci kontaktów biznesowych, prezentację osobistych osiągnięć zawodowych oraz komunikację z użytkownikami. Bazowaliśmy przy tym na niuansach technicznych i funkcjonalnościach LinkedIn oraz przykładach rzeczywistych postów użytkowników. Znając już te podstawy sprawdźmy czy i kiedy opłaca się mieć konto Premium, a kiedy lepiej pozostać przy bezpłatnej wersji konta Basic LinkedIn.

Sieć od lat analizuje swoje dane, tworząc cyfrową gospodarczą mapę świata. Informacje, takie jak: studia, poprzednia i aktualna praca czy umiejętności, większość użytkowników LinkedIn podaje zgodnie z prawdą. W portalu poświęconym karierze nie da się upiększać tyle co na Facebooku, nasi „znajomi” i ich aktywność mają tu wymiar biznesowy. Dlatego, dopóki użytkownicy mają do LinkedIn zaufanie sprawdza się on nie tylko jako platforma networkingowa, ale i źródło informacji biznesowej.
Właśnie sposób w jaki korzystamy lub chcemy korzystać z LinkedIn oraz zakres poszukiwanych informacji biznesowych powinny być podstawowymi determinantami przy wyborze konta. Jeśli nie mamy czasu (lub możliwości zlecenia innej osobie) na systematyczne, celowe powiększanie sieci kontaktów oraz analizowanie danych dostępnych na LinkedIn i ich biznesowe wykorzystywanie, to posiadanie odpłatnego konta Premium Business mija się z celem. Wówczas do realizowania podstawowych aktywności własnych w zupełności wystarczy konto Basic.

Konto Basic (bezpłatne)
Polecane jest dla osób, które chcą stworzyć i utrzymywać profil zawodowy online – korzystać z LinkedIn w podstawowym zakresie:

  • budować profesjonalny wizerunek w sieci;
  • budować (podstawowe narzędzia) i utrzymywać sieć kontaktów zawodowych;
  • odszukiwać i ponownie nawiązywać kontakty ze współpracownikami i znajomymi z uczelni;
  • otrzymywać i udzielać rekomendacji;
  • wyszukiwać (wersja podstawowa) i wyświetlać profile innych użytkowników LinkedIn;
  • otrzymywać nieograniczoną liczbę wiadomości InMail;
  • zapisywać do trzech wyszukiwań i otrzymywać powiadomienia odnośnie tych wyszukiwań.

Konto Premium (Business Plus – koszt: 34,99 EUR netto/miesiąc)
To konto ułatwi nam przede wszystkim powiększanie sieci kontaktów biznesowych poprzez możliwość wysyłania InMaili do osób spoza naszej sieci zawodowej

1
oraz dostęp do pełnej listy osób wyświetlających nasz profil z ostatnich 90 dni. Taki sygnał o zainteresowaniu naszą osobą można wykorzystać do wysłania spersonalizowanego zaproszenia, pozyskania nowych leadów. Ponadto konto Business Premium umożliwia rozszerzone opcje wyszukiwania nowych kontaktów (m.in. według stanowisk, zarobków, wielkości firmy, lat doświadczenia, referencji) oraz zapisywanie wyników tych wyszukiwań. Nowe wyszukiwania w postaci cotygodniowego alertu otrzymujemy na maila.
Ważnym wyróżnikiem w stosunku do konta Basic są podpowiedzi w zakresie słów kluczowych w polu „Podsumowanie”, które w praktyce wyglądają tak:

2W pakiecie tego konta otrzymujemy także informacje biznesowe o stanie rozwoju obserwowanej/wybranej firmy dzięki ekskluzywnemu dostępowi do głównych danych i trendów jej dotyczących, takich jak dystrybucja pracowników według działów, wzrost liczby pracowników, znaczące zmiany liderów firmy, trendy w zatrudnieniu. Te z kolei informacje dają nam wiedzę, kogo warto obserwować, czyją aktywność i powiązania osobowe warto śledzić oraz kiedy wyjść z własną inicjatywą (np. złożyć gratulacje, podesłać content adekwatny do sytuacji/problemu).
Podsumowanie korzyści konta Premium (Business Plus) w stosunku do konta podstawowego:

  • „Kto wyświetlił Twój profil” – pełna lista w ciągu ostatnich 90 dni i jak zostałeś znaleziony;
  • nieograniczone wyszukiwanie profili – w rozszerzonej sieci do kontaktów 3. stopnia;
  • 15 wiadomości InMail – możliwość skontaktowania się z dowolną osobą LinkedIn spoza sieci (niewykorzystane przechodzą na kolejny okres);
  • podpowiedzi słów kluczowych w sekcji „Podsumowanie”;
  • informacje biznesowe (premium insights) – dostęp do głównych danych i trendów innych firm (widać to, gdy wejdzie się na profil firmowy danej firmy);
  • dostęp do funkcji „Publish a post” w języku polskim;
  • wyszukiwanie zaawansowane – aż 8 dodatkowych filtrów zawężających wyszukiwanie;
  • nieograniczone zapisywanie wyszukiwań zaawansowanych, raporty o nowo dołączających do sieci użytkownikach.

Konto Sales Navigator (47,99 EUR netto/miesiąc)
Zainteresowanych wsparciem sprzedaży może skusić najbardziej rozszerzona wersja konta –Sales Navigator. Konto to powiela korzyści Business Premium, lecz ma więcej funkcji ułatwiających zarządzanie danymi i ich analizę (informacje otrzymujemy w postaci powiadomień/raportów). Konto to nie jest dostępne w polskiej wersji językowej. Najlepiej rozważyć opłacalność tego konta w stosunku do szacowanej wygenerowanej dzięki temu narzędziu kwoty sprzedaży.
Konto Sales Navigator zawiera korzyści konta Business Plus oraz dodatkowo:

  • informacje o sprzedaży – informacje o firmach i klientach, takich jak zmiany pracy, rozwój firmy itp.;
  • wyszukiwanie Premium z funkcją Lead Builder – możliwość wyszukiwania decydentów i sporządzania list najlepszych leadów, korzystając z filtrów wyszukiwania Premium;
  • rekomendacje i zapisanie potencjalnych klientów – ta funkcja umożliwia szybkie znalezienie właściwej osoby i zapisanie jej, aby pozostawać na bieżąco z jej aktywnością.

Skorzystanie z miesięcznego bezpłatnego okresu testowego pozwoli zainteresowanym rozwiać ewentualne wątpliwości decyzyjne. Warta uwagi jest informacja, że jeśli użytkownik skorzysta od razu z wersji konta Sales Navigator, nie będzie miał możliwości przetestowania konta Business Plus – najlepiej więc testować konta zgodnie z ich gradacją.

Beata Okowiak, wspólnik w BO Communications agencji marketingowej i PR wyspecjalizowanej w branży usług profesjonalnych.