Media społecznościowe w praktyce prawnika, czyli po co prawnikowi profil na LinkedIn? – cz. IX

O trendach w komunikacji social media (i nie tylko) w 2017 roku.

Na jakie trendy w komunikacji prawnicy i marketerzy kancelarii prawnych powinni szczególnie zwrócić uwagę w przyszłym roku? Poniżej nasza subiektywna lista:

  1. Język. W ostatnich latach język komunikacji mocno się zmienił, uprościł i ukonkretnił, co widać zwłaszcza w sieci. Cenione są zwięzłe wypowiedzi oddające istotę sprawy i jasne w interpretacji, treści szybkie w konsumpcji.
    Najnowsze badania także potwierdzają, że internauci coraz bardziej doceniają język komunikacji i jego adekwatność. Ponad 40% badanych deklaruje, że drażni ich nieporadność językowa autorów postów publikowanych na Facebooku. Płytkość dialogu i wklepywane na szybko odpowiedzi z emotikonami, nieodnoszące się do meritum rozmowy to kolejne irytujące aspekty komunikacji. Także wymuszona żartobliwość postów oraz nadużywanie sztucznych, reklamowych fotografii jest źle odbierane przez 31% badanych.
    (Źródło: badanie „Co najbardziej denerwuje użytkowników Facebooka w komunikacji firm” SW Research i agencję Think Kong).
    Na uwagę zasługują relatywizm i nastająca era „post-prawdy” w Internecie. Widoczna jest już gołym okiem dokonana przez Internet zmiana charakteru relacji społecznych – dziś miarą odległości pomiędzy ludźmi nie jest dystans mierzony w kilometrach, a dostęp do informacji. Powstają wirtualne społeczności skupione wokół różnych grup informacji, prawd czy historii. Zachowajmy czujność.
  2. Emocje. Emocje to koło napędowe komunikacji marek i ich contentu. Kontakt z emocjami odbiorcy, wrażenia wykraczające poza samą markę oraz lojalność do niej zostawiają ślad na długo i nie mogą być niczym innym zastąpione. Komunikacja jest kluczowa dla sukcesu kampanii marketingowej i PR. Zarówno nadawca, jak i odbiorca komunikatu stale poprawiają umiejętność komunikacji werbalnej, a także umiejętność słuchania. Warto nie tylko słuchać tego, co odbiorca ma nam do powiedzenia, ale także co czuje. Emocje wpływają na jego zachowania i podejmowanie decyzji. Inspiracja: Kevin Roberts (CEO Saatchi & Saatchi) – Lovemarks — The Future Beyond Brands.
  3. Przywództwo opinii. Trend dla partnerów, a także prawników-ekspertów kancelarii. Wiedza i wieloletnie doświadczenie oraz indywidualny język w komentowaniu rzeczywistości biznesowej wyróżnią autora spośród innych. To unikalne połączenie jest nie do skopiowania. Tak samo, jak wzorem linii papilarnych unikalne są indywidualne listy muzyczne tak samo unikalne jest postrzeganie rzeczywistości przez pryzmat wiedzy, doświadczenia i sposobu komunikacji. Osobiste komentarze do raportów branżowych i trendów, ważnych zmian w otoczeniu biznesowym, a także przemyślenia i wnioski z konferencji lub ważnych spotkań branżowych cieszą się coraz większą popularnością w mediach społecznościowych.
    Odbiorcy doceniają wiarygodne źródło informacji i opinii branżowych. Przekłada się to nie tylko na kanał social media, ale także na powrót do łask „starych” form komunikacji takich jak newsletter (XIII Badanie wykorzystania poczty elektronicznej magazynu Business in Brief oraz komentarz Natalii Hatalskiej dla SARE dostępny tutaj). Nadchodzą czasy biznesowej prognozy jutra na podstawie dzisiejszych danych. Inspiracja: narzędzia – indywidualne profile eksperckie prawników w mediach społecznościowych (LI, FB, TT), blogi, newsletter dedykowany sprofilowanej grupie odbiorców.
  4. Komunikacja w oparciu o analizę danych. Narzędzia automatyzacji marketingu, monitoring Internetu i mediów, analiza bieżących statystyk także w celu bieżącego korygowania sposobu komunikacji powinny być w 2017 r. pakietem obowiązkowym marketera kancelarii.
    Warte uwagi narzędzia to m.in.: Brand24, So Trender, SentiOne, Google Analytics, monitoring mediów np. IMM, statystyki profili w mediach społecznościowych.
  5. Content. Celem content marketingu jest budowanie świadomości marki kancelarii poprzez nakłonienie odbiorców do samodzielnego rozpowszechniania informacji na temat kancelarii lub oferowanych przez nią usług. Osiągnięcie tego celu wymaga od marketerów stosowania różnych technik docierania do potencjalnych klientów – poprzez takie narzędzia jak media społecznościowe, blogi branżowe, które umożliwiają szybkie rozpowszechnianie treści marketingowych. Oczekiwania i wymagania odbiorcy są dziś coraz większe: uwagę przyciąga już tylko wysokiej jakości, kontekstowy i łatwo przyswajalny content w mediach. Zrozumiały dla odbiorcy język komunikacji i wysoka wartość użytkowa przekazu, blokowo podzielony tekst, krótkie atrakcyjne leady to już dziś podstawowe oczekiwania w zakresie form tekstowych. Inaczej komunikujemy się z urzędnikami, inaczej z ludźmi biznesu, inaczej z prawnikami – piszmy i mówmy tak, aby nas zrozumieli. Do preferowanych przez odbiorców w 2017 r. form contentu należeć będą m.in. video, narzędzia interaktywne, grafiki, schematy. Formy te, jako dodatek lub urozmaicenie tekstowych materiałów eksperckich mogą świetnie spełnić swoją rolę (nie wpłyną na postrzeganie treści eksperckiej jako trywialnej). Przy tworzeniu contentu pamiętajmy więc o tym, że pewne tematy są nowe dla odbiorcy – wówczas lepiej sprawdzą się formy obrazowo-tekstowe objaśniające, które pozwolą łatwo przyswoić nową wiedzę. Tematy, które kierujemy do odbiorców średnio zaawansowanych zostaną lepiej przyswojone, gdy przedstawimy je w oparciu o case study, pytania i odpowiedzi, interaktywne „ćwiczenia”. Wiedza na poziomie eksperckim jest najlepiej przyswajana w oparciu o symulacje. Potwierdzają to wieloletnie badania nad skutecznością metod szkoleniowych, a ponieważ content to także prezentacje szkoleniowe, warto więc mieć powyższe w pamięci. Ostatnia uwaga w zakresie contentu dotyczy rozprzestrzeniania autorskich idei lub pomysłów. Elementami skutecznego przekazu będą tutaj: prostota, zaskoczenie, konkretność, wiarygodność, odwołanie do emocji, historii (czyli model SUCCESs braci Heath). Inspiracja: Natalia Hatalska Cząstki przyciągania, Ruth Clark Evidence-Based Training Methods, Ruth Colvin Clark Building Expertise. Cognitive methods for training and performance improvement.
  6. Zaangażowanie w czasie rzeczywistym. Fotorelacje z miejsc/wystąpień/spotkań, live streaming video pozostają w trendzie na kolejny rok. Widać już na polskim rynku pierwsze jaskółki w postaci webinarów /relacji z konferencji z udziałem prawników. Atrakcyjny wizualnie post w mediach społecznościowych i odpowiedni do zdjęcia, oddający emocje komentarz przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają nowe osoby do śledzenia profilu.

Do obserwowania:
Wirtualna Rzeczywistość (VR) – w przyszłym roku nastąpi przejście z etapu edukacji do etapu działania. Pewnie jeszcze nie w polskich realiach rynku prawniczego, ale warto śledzić postępy na bieżąco.

Autor: Beata Okowiak – wspólnik w BO Communications, agencji komunikacji, marketingu i PR wyspecjalizowanej w branży usług profesjonalnych.a