Media społecznościowe w praktyce prawnika, czyli po co prawnikowi profil na LinkedIn? – cz. I

Rosnąca konkurencja w branży usług prawniczych sprawia, że prawnicy coraz bardziej interesują się narzędziami marketingowymi, które pomagają im zaistnieć i wyróżnić się na trudnym rynku. Duże możliwości w promocji kancelarii prawnej stwarza Internet. Korzystając z jego narzędzi możemy dotrzeć do klientów z najważniejszymi informacjami o naszej kancelarii, budować pozycję ekspercką, a także nawiązywać i utrzymywać długofalowe kontakty z klientami.

Znaczenie, a wręcz konieczność obecności w Internecie podkreślają inicjatywy Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, takie jak udostępnienie radcom prawnym konfiguratora stron internetowych, a także założenie profilu OIRP w Warszawie na LinkedIn. Zastanawiasz się czy LinkedIn jest dobrym narzędziem także dla Ciebie i Twojej kancelarii? W dalszej treści artykułu znajdziesz informacje, które pomogą Ci odpowiedzieć na to pytanie.

Kto korzysta z LinkedIn?
Z tego największego portalu społecznościowego dla profesjonalistów korzysta już w Polsce ponad 3 mln, a na świecie ponad 400 mln użytkowników. Statystyczny polski użytkownik LinkedIn ma 34 lata lub więcej (60 proc.), wyższe wykształcenie (74 proc.) i podejmuje decyzje biznesowe (80 proc.).
Użytkownicy LinkedIn to osoby otwarte na kontakty, skoncentrowanie na rozwoju biznesu lub kariery zawodowej. Ten kanał komunikacji umożliwia im znalezienie poszukiwanych ekspertów, śledzenie ich aktywności zawodowej i dotarcie do ich eksperckich treści. Dlatego warto tu być.
Wszystkie liczące się na świecie kancelarie prawne mają już na LinkedIn swoją firmową stronę, a ich prawnicy profile, aby budować profesjonalny wizerunek oraz wspierać działania kancelarii. W strategii rozwoju i budowaniu eksperckiego wizerunku Twojej kancelarii powinieneś więc czym prędzej uwzględnić ten kanał.

Od czego zacząć?
Od zmotywowania siebie i „ambasadorów” marki kancelarii, czyli swoich pracowników, adwokatów, radców prawnych, aplikantów do założenia profilu na LinkedIn oraz regularnej aktywności, czyli:

  • dzielenia się bieżącymi nowinkami z branży (share an update),
  • publikowania własnych postów w LinkedIn Puls (publish a post),
  • udziału w dyskusjach branżowych lub tematycznych,
  • wspierania aktywności kancelarii i aktywności swoich Klientów (like, share, comment),
  • budowania sieci kontaktów biznesowych (zapraszanie po spotkaniach, konferencjach, szkoleniach).

Jakie płyną korzyści z profilu na LinkedIn?
Merytoryczne komentowanie newsów z branży, w której się specjalizujesz, orzeczeń sądu czy zaprezentowanie specjalistycznej wiedzy poszczególnych członków zespołu kancelarii, zwraca uwagę na całą kancelarię i buduje zaufanie do świadczonych przez nią usług. Indywidualne profile zawodowe ze zdjęciami, wypowiedzi, zrealizowane projekty i historia realnych osób za nimi stojących zachęcają potencjalnych klientów do bezpośredniego kontaktu. Zaufanie jest podstawowym determinantem zakupu usługi prawnej.
Z drugiej strony, poprzez aktywny udział w dyskusjach tematycznych na LinkedIn, obserwowanie zachowań czy śledzenie informacji o nowych biznesach wśród swoich kontaktów można analizować problemy i potrzeby swojej grupy docelowej lub branży. Mając te dane możesz bezpośrednio zaproponować współpracę lub trafniej sformułować ofertę kancelarii.
Ogromną zaletą posiadania profilu osobistego oraz firmowego na LinkedIn jest ich wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Warto więc od razu zamieścić profesjonalne zdjęcie i przyłożyć się do skrupulatnego wypełnienia poszczególnych pól na profilu osobistym.
Jakie pola mają kluczowe znaczenie dla budowania wizerunku prawnika? Jakie są dobre i złe praktyki prawników na LinkedIn (case study)? O jakich trikach warto wiedzieć i jak korzystać z LinkedIn w celu wsparcia sprzedaży usług prawnych? O tym m.in. napiszemy w kolejnej części artykułu. Zapraszamy!

Beata Okowiak, Ewa Gajewska, Business Option, BO Communications dla OIRP w Warszawie

Udostępnij na: