Okręgowa Izba Radców Prawnych we współpracy z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców zaprasza na nieodpłatne szkolenie online „Skarga Nadzwyczajna w praktyce Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców”, które odbędzie się na platformie EAR w dniu 16.03.2021 r.
Celem szkolenia jest praktyczne przedstawienie w jakich przypadkach oraz w jaki sposób radcowie prawni mogą składać wnioski o wniesienie skargi nadzwyczajnej w sprawach dotyczących przedsiębiorców. W trakcie szkolenia omówione zostaną wymogi formalne wniosków, podstawy skargi nadzwyczajnej oraz zasady formułowania zarzutów skargi. Przedstawimy także konkretne przykłady podstaw skargi (zarzutów) oraz omówimy najczęstsze błędy.
Jacek Cieplak – adwokat, Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Specjalizuje się w procedurze karnej oraz administracyjnej. Sprawuje nadzór nad Wydziałem Interwencyjno-Procesowym, Wydziałami Terenowymi Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz koordynuje współpracę Biura z organizacjami pracodawców, urzędami państwowymi oraz uczelniami wyższymi.
Paweł Chrupek – radca prawny. Specjalizuje się w prawie procesowym. W Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców koordynuje merytorycznie prace Wydziału Interwencyjno-Procesowego. Reprezentuje Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w postępowaniach przed Sądem Najwyższym, Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz TSUE.
Część I
Godz. 17:00 – 18:30
Powitanie uczestników – adw. Jacek Cieplak Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Uprawnienia Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców – r.pr. Paweł Chrupek
- W jakich sprawach można składać wnioski o interwencję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców?
- Do podjęcia jakich działań na rzecz przedsiębiorców Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest uprawniony?
- Złożenie przez przedsiębiorcę wniosku o wniesienie skargi nadzwyczajnej do SN
- W jakich sprawach Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców może wnieść skargę?
- Czy Rzecznik może wnieść skargę nadzwyczajną w sprawach B2B?
- O czym należy pamiętać składając wniosek?
- Wymogi formalne skargi, terminy.
- Czy Sąd Najwyższy rozpoznając skargę nadzwyczajną jest sądem III instancji?
Przerwa 18:30 – 18:45
Część II
18:45 -20:15
Podstawy skargi nadzwyczajnej – r.pr. Paweł Chrupek
- Rodzaje naruszeń prawa stanowiące podstawy skargi nadzwyczajnej
- Rażące naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie,
- Rażące naruszenie prawa procesowego,
- Oczywista sprzeczność istotnych ustaleń sądu z treścią zebranego w sprawie materiału dowodowego (czyli czym jest rażące naruszenie prawa i dlaczego nie można złożyć skuteczniej skargi nadzwyczajnej w oparciu o dowolną ocenę materiału dowodowego sprzeczną z zasadami logiki i doświadczenia życiowego)
- Naruszenie zasad lub wolności i prawa człowieka i obywatela określone w Konstytucji,
- Czy skarga nadzwyczajną może być tzw. małą skargą konstytucyjną?
Całość wystąpienia będzie prowadzona w oparciu o przykłady z konkretnych spraw/wniosków skierowanych do Biura Rzecznika oraz aktualne orzecznictwo Izby Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN.
Za udział w szkoleniu można uzyskać 8 punktów.
W szkoleniu będzie mógł wziąć udział każdy radca prawny oraz aplikant radcowski po uprzednim zalogowaniu się na platformie EAR.