Celem Podyplomowych Studiów Menedżerskich – Finanse w praktyce prawniczej jest poszerzenie wiedzy i umiejętności w obszarze finansów, podatków i rachunkowości, w zakresie potrzebnym w praktyce prawniczej. Studia podyplomowe skierowane są do osób mających wykształcenie wyższe (w tym licencjat) zdobyte na uczelniach polskich i zagranicznych. W szczególności do prawników, adwokatów, sędziów, doradców biznesowych, a także menedżerów, członków rad nadzorczych, pragnących poszerzyć swoją wiedzę o finansach. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem aktywizujących metod edukacyjnych, takich jak panele dyskusyjne, studia przypadku, projekty zespołowe.
Kierownik studiów: dr Adam Chmielewski
1. Program studiów
Blok zajęć | Zajęcia | Typ/forma zajęć | Czas trwania (Liczba godzin) |
Sesja integracyjna | Konwersatorium | 4 | |
Sprawozdawczość finansowa | Wprowadzenie do rachunkowości | Wykład | 4 |
Czytanie sprawozdań finansowych | Wykład | 8 | |
Warsztaty | 8 | ||
Badanie sprawozdań finansowych i inne czynności rewizji finansowej | Wykład | 8 | |
Techniki wykrywania manipulacji księgowych | Wykład | 8 | |
Księgowe skutki operacji prawnych | Wykład | 8 | |
Warsztaty | 8 | ||
Finanse przedsiębiorstw | Analiza kondycji przedsiębiorstw | Wykład | 8 |
Warsztaty | 8 | ||
Zarządzanie finansami przedsiębiorstw | Wykład | 16 | |
Wycena przedsiębiorstw i ich mienia | Wykład | 8 | |
Warsztaty | 8 | ||
Finansowe skutki operacji prawnych | Konwersatorium | 8 | |
Podatki | Opodatkowanie działalności gospodarczej | Wykład | 16 |
Podatkowe skutki operacji prawnych | Warsztaty | 8 | |
Optymalizacja podatkowa | Wykład | 8 | |
Zajęcia do wyboru*
|
Zarządzanie finansami osobistymi | Konwersatorium | 8 |
Rachunkowość zarządcza | Konwersatorium | 8 | |
Gospodarka finansowa i rachunkowość sektora finansów publicznych | Konwersatorium | 8 | |
Praca projektowa | Seminarium – ** | Seminarium | 8 |
Projekt – | Praca w zespole | – | |
Prezentacja – | Seminarium – Prezentacja i dyskusja | 8 | |
Łączna liczba godzin | 168 |
* Będą uruchomione dwa przedmioty, najliczniej wybierane przez słuchaczy; każdy ze słuchaczy uczestniczy w jednym przedmiocie dodatkowym
** Seminarium obejmuje 2-3 zespoły projektowe (6-12 studentów)
2. Krótki opis przedmiotów
Przedmiot | Opis przedmiotu |
Sesja integracyjna | Zajęcia są poświęcone integracji uczestników studiów, identyfikacji ich oczekiwań, diagnozie ich potencjału (wiedzy i umiejętności menedżerskich), określeniu płaszczyzn komunikacji wzajemnej i z prowadzącymi zajęcia oraz zaprojektowaniu indywidualnego planu rozwoju na studiach. |
Wprowadzenie do rachunkowości | Podczas zajęć prezentowana jest podstawa prawna rachunkowości, podsystemy rachunkowości, formy ewidencji podatkowej i rachunkowej w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, obowiązki sprawozdawcze podmiotów i kwestie odpowiedzialności karnej, cywilnej i dyscyplinarnej za rachunkowość |
Czytanie sprawozdań finansowych |
Przedstawienie budowy sprawozdania finansowego i jego zawartości informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych. W trakcie zajęć prezentowane są pozycje bilansu, metody wyceny aktywów i pasywów, interpretacja wartości pozycji bilansowych a także zasady ustalania wyniku finansowego. Zajęcia prowadzone w oparciu o autentyczne sprawozdania finansowe przedsiębiorstw |
Badanie sprawozdań finansowych i inne czynności rewizji finansowej | Przedmiot ma na celu wskazanie, w jakich sytuacjach – w świetle obowiązujących przepisów – wymagane jest zawarcie umowy z firmą audytorską (biegłym rewidentem) i jakie są skutki niespełnienia wymogów prawnych. Przedstawione zostaną uwarunkowania prawne realizacji przez firmę audytorską i biegłego rewidenta czynności rewizji finansowej, a także omówiona zostanie ich odpowiedzialność za wykonaną pracę. W trakcie zajęć zostaną pokazane korzyści, jakie daje współpraca z biegłym rewidentem, a tym samym kiedy warto się na nią zdecydować. Omówione zostanie sprawozdanie z badania i jego interpretacja. |
Techniki wykrywania manipulacji księgowych | Pojęcie rachunkowości kreatywnej i oszustwa księgowego. Prezentacja najczęściej popełnianych błędów i manipulacji w sprawozdaniach finansowych. Omówienie technik wykrywania manipulacji na bazie interpretacji danych, wskaźników oraz analiz statystycznych. |
Księgowe skutki operacji prawnych |
Zasadniczym celem przedmiotu jest pokazanie, jakie następstwa w sytuacji majątkowej i finansowej, a w konsekwencji w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniach finansowych jednostki gospodarczej, spowodują wybrane czynności (zdarzenia) prawne, takie jak: połączenia i podział spółek, restrukturyzacja, upadłość, aporty, uchwały o zatwierdzeniu wyniku finansowego i sposobie podziału zysku albo pokrycia straty. |
Analiza kondycji przedsiębiorstw |
Przedmiot jest ukierunkowany na dostarczenie uczestnikom nowoczesnej i praktycznej wiedzy w zakresie czytania sprawozdań finansowych, dokonywania interpretacji zawartych w nich treści, formułowania wniosków oceniających i tworzenia prognoz finansowych niezbędnych dla procesu zarządzania organizacją (perspektywa wewnętrzna) oraz procesu inwestowania na rynku kapitałowym, transakcji fuzji i przejęć a także dla oceny zdolności kredytowej (perspektywa zewnętrzna). Interpretacja zależności wynikających ze struktury i dynamiki sprawozdań finansowych, prezentacja najczęściej stosowanych w praktyce światowej wskaźników finansowych, metod oceny zagrożenia niewypłacalnością oraz metody analizy ryzyka partnera biznesowego. |
Zarządzanie finansami przedsiębiorstw | Istota i cele zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Koncepcja wartości pieniądza w czasie. Ocena przedsięwzięć inwestycyjnych. Źródła długoterminowego finansowania przedsiębiorstwa. Wycena kosztów kapitału przedsiębiorstwa – kapitału własnego i długu. Średni ważony koszt kapitału. Zarządzanie płynnością finansową. Źródła krótkoterminowego finansowania przedsiębiorstwa. Zarządzanie kapitałem obrotowym przedsiębiorstwa. Wybrane zagadnienia zarządzania finansami w jednostkach non-profit. |
Wycena przedsiębiorstw i ich mienia | Prezentacja metod identyfikacji składowych przedsiębiorstwa posiadających wartość i przeprowadzenia procesu ich wyceny. Omówienie metod wyceny: przedsiębiorstw, ich składników w tym wartości niematerialnych i prawnych. Kształcenie praktycznych umiejętności zrozumienia zjawisk i uwarunkowań towarzyszących wycenie. |
Finansowe skutki operacji prawnych |
Istota i cele operacji prawnych w przedsiębiorstwie. Ocena przedsięwzięć z perspektywy różnych grup interesariuszy. Kryteria oceny. Analiza efektywności i czynników ryzyka w krótkim i długim okresie. Podwyższanie kapitału własnego. Warunkowe podwyższanie kapitału. Podział nadwyżki finansowej. Decyzje o wypłatach dywidend i wykupie akcji (udziałów) własnych. Zaliczkowe wypłaty dywidend. Analiza efektywności przejęć i połączeń jednostek. Ustalanie parytetów wymiany akcji (udziałów). Analiza wspólnych przedsięwzięć. Finansowanie zamiennymi instrumentami (akcje i obligacje zamienne). Analiza struktury kapitału i struktury właścicielskiej (struktury akcjonariatu). |
Opodatkowanie działalności gospodarczej | Przedstawienie zasad opodatkowania działalności gospodarczej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych i opłaty skarbowej oraz podatków i opłat lokalnych. |
Podatkowe skutki operacji prawnych | Przedstawienie skutków podatkowych umów leasingu, operacji na kapitałach, wypłat z zysków, umorzenia udziałów, łączenia podmiotów, upadłości. |
Optymalizacja podatkowa | Przedstawienie mechanizmów w zakresie planowania podatkowego zarówno w wymiarze krajowym jak i międzynarodowym. Omówienie strategii optymalizacyjnych w zakresie podatków dochodowych. |
Zarządzanie finansami osobistymi | Omówienie pojęć: dochód pasywny, wolność finansowa. Prezentacja metod oceny wartości własnego majątku. Dyskusja na temat metod oszczędzania i inwestowania celem budowania wolności finansowej. |
Rachunkowość zarządcza |
Koszty i przychody w ujęciu finansowym i zarządczym. Wykorzystywanie informacji o przychodach i kosztach w podejmowaniu decyzji zarządczych – planowanie i kontrola. Kalkulowanie i rozliczanie kosztów w działalności usługowej metodami tradycyjnymi i TABC. Wybrane aspekty prawne a kalkulacja kosztu wytworzenia i ocena rentowności działania. |
Gospodarka finansowa i rachunkowość sektora finansów publicznych | Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki gospodarki finansowej, podatków i rachunkowości jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych. W trakcie zajęć zostaną omówione szczególne wymogi i regulacje prawne stawiane tym jednostkom. Słuchacze zostaną zaznajomieni ze sprawozdawczością jednostek: zarówno finansową, jak i budżetową. |
Seminarium dyplomowe |
W ramach seminarium uczestnicy studiów pod kierunkiem pracownika WZUW przygotowują w zespole pracę projektową. W trakcie seminarium przedstawiana jest tematyka, struktura pracy projektowej, zasady jej przygotowania oraz są omawiane fragmenty prac projektowych przygotowanych przez poszczególne zespoły. |
Projekt dyplomowy |
Do zasadniczych elementów programu studiów należy przygotowanie pracy projektowej, która ma przedstawić wybrane zagadnienie prawne pod kątem skutków finansowych, księgowych i podatkowych. Praca jest wykonywana w grupach 3-4 osobowych. Przygotowanie projektu umożliwia uczestnikom studiów zastosowanie wiedzy i umiejętności uzyskanych w trakcie studiów podyplomowych. |
Prezentacja pracy projektowej | Prezentacja i obrona pracy projektowej odbywa się przed komisją oraz pozostałymi uczestnikami studiów. |
Na podstawie certyfikatu ukończenia studiów podyplomowych radca prawny w ramach obowiązku doskonalenia zawodowego otrzyma 20 pkt.
Więcej szczegółów w poniższym linku:
https://podyplomowe.wz.uw.edu.pl/fpp/o-studiach/