Media społecznościowe w praktyce prawnika, czyli po co prawnikowi profil na LinkedIn? – cz. II

Lektura pierwszej części artykułu „Media społecznościowe w praktyce prawnika, czyli po co prawnikowi profil na LinkedIn?” pozwoliła poznać cele i korzyści z posiadania profilu na tym portalu społecznościowym. W tej części naszego cyklu podsumujemy, które pola profilu indywidualnego mają kluczowe znaczenie dla budowania profesjonalnego wizerunku prawnika.

1. Zdjęcie profilowe
Najbardziej banalne, ale istotne w postrzeganiu naszego profilu jest zdjęcie. Profile ze zdjęciem zwiększają szanse na pozyskanie zlecenia. Dane statystyczne LinkedIn, wskazują, że są one kilkanaście razy częściej wyświetlane niż profile bez dodanej fotografii użytkownika. Brak zdjęcia podprogowo nasuwa innym użytkownikom pytanie czy traktujemy ten profil poważnie, czy mamy coś do ukrycia, wreszcie czy za profilem stoi realna, aktywna osoba czy może ktoś się podszywa pod nazwisko?
Właściwie dobrane zdjęcie zbuduje odpowiednie skojarzenia. Nie zamieszczajmy na LinkedIn ujęć plenerowych czy rodzinnych, gdyż umniejszą postrzeganie naszych osiągnięć zawodowych oraz kompetencji. Na portalu biznesowym powinna znaleźć się fotografia profilowa, adekwatna do zawodu prawnika: profesjonalna, w formalnym stroju, budząca zaufanie.

2. Tytuł zawodowy i Podsumowanie
To pola warte przemyślenia oraz uzupełnienia w zindywidualizowany sposób. Dzięki nim pokażemy nie tylko nasz profesjonalizm, ale podejście biznesowe, doświadczenie i wartości. W opisach wstawianych do tych pól najlepiej nie używać słów, które mogą dotyczyć kogokolwiek. Wśród najpopularniejszych (a więc nadużywanych) słów w roku 2014 i 2015 znajdziemy: „zmotywowany”, w czołówce ciągle pozostają „pasja” i „kreatywność”.

BYY_600x400_Cards_0000_1

Obszerny tekst z detalami, opisujący osiągnięcia i zadania zawodowe nie zachęca do czytania. Podsumowanie powinno oddać kim jesteśmy, co nas wyróżnia i zaintrygować odbiorcę. Zdecydowanie trudniej jest napisać zwięzły niż długi tekst.
UWAGA: słowa zawarte w Tytule zawodowym i Podsumowaniu wpływają na pozycjonowanie w LinkedIn oraz Google. Warto wykorzystać cały dostępny ciąg znaków.

3. Doświadczenie zawodowe
W tym polu oprócz standardowych informacji, z jaką kancelarią/firmą i w jakim okresie współpracowaliśmy, warto opisać konkretne doświadczenie, które zdobyliśmy, zakres oraz rodzaj prac i branże, które obsługiwaliśmy. Tymi informacjami zainteresujemy użytkownika do dalszej eksploracji naszego profilu.

4. Publikacje
Profil prawnika, który w polu Publikacje zawiera opisane publikacje naukowe, glosy lub artykuły/komentarze w mediach jest postrzegany przez odbiorcę jako ekspercki. To tutaj zebrane powinny być wszystkie opracowania opublikowane w mediach zewnętrznych, których autorem jest właściciel profilu, niezależnie od promocji tych treści na profilu firmowym kancelarii.
Aktualizacje z poziomu profilu osobistego (jako Udostępnij aktualizację) nie będące artykułami w LinkedIn Pulse nie zapisują się niestety na trwałe na profilu. Aktualizacje te jak i inne aktywności użytkownika można podglądać w funkcji Ostatnia aktywność użytkownika tylko przez jakiś czas. Jeśli na bieżąco nie udaje się nam rozwijać tego pola, warto robić to wstecznie choć raz na kwartał.

5. Licencje, Certyfikaty
Pola użytkowników z uzupełnionymi informacjami o certyfikatach, które potwierdzają ich konkretne umiejętności wyświetlane są 2-krotnie częściej. Dla osób, które mogą się takimi dokumentami pochwalić jest to świetna okazja do wyróżnienia się wśród konkurencji.

6. Organizacje zawodowe
Przynależność do branżowych stowarzyszeń i organizacji potwierdza aktualną wiedzę o rynku i jego problemach. Wzmacniamy to przekonanie u odbiorców wspierając aktywność na profilu korporacyjnym danej organizacji oraz uczestnicząc w tematycznych grupach dyskusyjnych.

7. Umiejętności (Skills)
Z rozwijanej listy wybieramy 4–5 najmocniejszych umiejętności (specjalizacji), które inni użytkownicy mogą na naszym profilu potwierdzać. Użytkownicy mogą także sami przypisywać nam umiejętności, których nie wskazaliśmy. Zanim je usuniemy warto się chwilę zastanowić jak nas widzą inni – może jednak warto je zostawić? Wyszukiwanie po umiejętnościach (zwłaszcza specjalistów w danej dziedzinie) jest jednym ze sposobów wyszukiwania zaawansowanego przez użytkowników LinkedIn. Stąd też, jeśli chcemy być dostępni w wynikach wyszukiwania wg tej kategorii warto to pole uzupełnić możliwie szybko.

Zrzut ekranu 2016-03-17 o 06.19.46

8. Rekomendacje
Zarówno otrzymane jak i dane rekomendacje budują zaufanie odbiorców oraz pokazują za co cenią nas inni. Warto systematycznie powiększać liczbę rekomendacji wraz z rozwojem profilu. Rekomendacje, zgodnie z aktualną podróżą zakupową klienta szczególne znaczenie mają na etapie oceny potencjalnych zleceniobiorców. Warto być branym pod uwagę na etapie selekcji, kiedy klient poszukuje informacji nt. doświadczonego prawnika i potwierdzających to rekomendacji. Ponadto rekomendacja może pełnić istotną rolę pozakupową – klient wyrażając swoje zadowolenie jednocześnie bardziej się z nami związuje.

9. Projekty
Umieszczając listę zrealizowanych projektów warto uwzględnić w opisach informacje takie jak: rodzaj projektu, zakres prac, nasza rola i stopnień zaangażowania, wartość finansowa projektu i branża, dla której został on zrealizowany. Dzięki uzupełnieniu informacji w tym polu pokazujemy, że nie tylko jesteśmy dobrzy w tym co robimy pod względem merytorycznym, ale posiadamy także inne zdolności np. zarządzamy złożonymi projektami biznesowymi, prowadzimy szkolenia czy zarządzamy zespołem. Po dodaniu podstawowych parametrów projektu istnieje możliwość przypisania także innych uczestników tego projektu obecnych na LinkedIn, zamieszczania linków i podpinania plików pod opisami. Zrealizowane projekty specjalisty / eksperta to jedno z pól, będących przedmiotem zainteresowania prawników in-house, którzy weryfikują kandydatów do zleceń.

Umiejętności oraz Rekomendacje to pola, które można rozwinąć mając już jakąś bazę kontaktów. Członkowie naszej sieci kontaktów mogą potwierdzić nasze umiejętności zawodowe czy wystawić nam rekomendacje. Treść rekomendacji przed opublikowaniem na naszym profilu trafia do nas w formie powiadomienia do akceptacji.
Uwaga! Kolejność bloków opisowych pod zdjęciem profilowym można ustawiać dowolnie (podświetloną niebieską strzałką, przykład poniżej), w zależności od preferencji użytkownika i tego, do jakich informacji potwierdzających nasze kompetencje i profesjonalizm chcemy, aby odbiorcy dotarli najpierw.

Zrzut ekranu 2016-03-17 o 06.04.09[2]
Na zakończenie dodajmy jeszcze kilka słów nt. wersji językowej profilu oraz powiększaniu sieci biznesowej na LinkedIn.

Wersja językowa – jeśli działamy na rynku międzynarodowym dodatkowa angielska wersja językowa będzie niezbędna. Zaletą tej wersji jest to, że można w niej publikować artykuły do blogosfery LinkedIn, czyli LinkedIn Pulse. W polskiej wersji językowej opcja publikowania artykułów aktualnie nie jest dostępna.
Zrzut ekranu 2016-03-16 o 15.06.15[1]

Zaproszenia nowych osób do kontaktu najlepiej robić poprzez wysyłanie treści indywidualnych a nie automat LinkedIn. W ten sposób można zapraszać uczestników konferencji, spotkań biznesowych, członków grup dyskusyjnych i osób z branży, z którymi chcielibyśmy nawiązać i utrzymać relację. Zindywidualizowana treść wyjaśniająca powód zaproszenia wyraża szacunek do odbiorcy oraz zwiększa szansę na jego przyjęcie.
Ponadto po raz kolejny swoim działaniem potwierdzamy, że jesteśmy profesjonalistami!

Beata Okowiak, Ewa Gajewska, wspólnicy Business Option, BO Communications.

Udostępnij na: