Buduj zasięg i wizerunek w sieci cz. 2 – wskazówki praktyczne w zakresie SEO

Wpisując w wyszukiwarkę internetową hasło „radca prawny Warszawa”, oczekujemy, że strona internetowa naszej kancelarii wyświetli się na samej górze wyników wyszukiwania. Niestety, często nie ma jej nawet na pierwszej stronie. W takich przypadkach pomocą przychodzi pozycjonowanie.

Dlaczego mojej strony nie ma w Google?

Pozycjonowanie jest polskim terminem, który odnosi się do optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych (z ang. SEO, Search search engine optimization). Proces optymalizacji polega na modyfikowaniu struktury i tekstów danej strony internetowej w taki sposób, aby odpowiadała aktualnym algorytmom wyszukiwarki internetowej. W polskich warunkach strony pozycjonuje się w wyszukiwarce Google, która monopolistą na naszym rynku.

Działania optymalizacyjne najczęściej polegają na wprowadzaniu zmian w kodzie strony, ale istnieją również inne sposoby, by trafić na wyższe miejsce w wyszukiwarkach. Aby strona odpowiadała wymaganiom Google warto zadbać o unikalne teksty na stronie – wyszukiwarki internetowe nie lubią powielanych treści. Aby strona została odpowiednio wysoko zaindeksowana należy publikować jedynie dedykowane treści stworzone z myślą o użytkowniku i jego potrzebach. Dla Google liczy się również czas, jaki użytkownik spędza na stronie, zamieszczając wartościowy content zatrzymujemy uwagę internautów na dłużej, przekazujemy im więcej treści, a także poprawiamy swoją pozycję w wyszukiwarkach. Warto o tym pamiętać.

Google ocenia również poprawną strukturę treści na stronie. Każda podstrona powinna zawierać tytuł (w języku HTML oznaczony atrybutem <title>). Nie wyświetla on się na samej stronie, ale w pasku przeglądarki. Już w nim należy zawrzeć kluczowe faz, jak np. radca prawny, prawo pracy, obsługa spółek. Kolejnym elementem jest nagłówek (oznaczany jako h1) oraz śródtytuły (od h2 do h6), które nie tylko rozdzielają i porządkują treści, ale również zawierają słowa kluczowe, które na samym początku zaindeksuje Google. Słowa kluczowe, czyli frazy jakie algorytmy Google będą kojarzyły z naszą stroną. Taką frazą może być „radca prawny Warszawa” – jeśli na stronie internetowej w żadnym miejscu nie pojawią się słowa: radca prawny” ani „Warszawa”, Google nie wyświetli jej w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś będzie szukał takiego hasła. Warto zadbać by interesujące nas słowa kluczowe pojawiały się w wielu miejscach na stronie – w kilku zakładkach. Należy jednak pamiętać, że mają one stanowić naturalną warstwę tekstową, ponieważ Google bardzo nie lubi sztucznego nagromadzenia słów kluczowych (z ang. keyword stuffing).

Kolejną rzeczą mającą duże znaczenie przy właściwym pozycjonowaniu serwisów internetowych jest tworzenie meta opisów (z ang. meta description), czyli krótkich tekstów (najczęściej zawierających od 150 do 160 znaków). Wyświetlają się one zaraz pod linkiem do strony w wynikach wyszukiwania. I to właśnie ten krótki tekst ma zachęcić do wejścia na stronę, więc warto jest się postarać aby był ciekawy i przyciągnął uwagę potencjalnego klienta.

Aby strona internetowa została poprawnie zaindeksowana przez Google wszystkie obrazki powinny być podpisane. Badania dowodzą, że podpisy pod obrazkami są czytane o 300% częściej niż reszta tekstów na stronie. Warto nimi przyciągnąć uwagę klientów oraz Google.

Obrazy powinny być również podpisane tekstem alternatywnym (ALT), dzięki któremu podpowiadamy algorytmom Google, co lub kogo dane zdjęcie przedstawia. Dzięki atrybutowi ATL Google będzie mogło poprawnie zaindeksować stronę i sam obraz. Tekst alternatywny wyświetla się również w przypadku niepoprawnego załadowania strony – gdy jest problem z normalnym wyświetleniem obrazów.

Zastosowanie powyższych zmian na stronie kancelarii może znacznie poprawić jej jakość i czytelność oraz podnieść jej pozycję w wyszukiwarkach, dzięki czemu witryna przyciągnie jeszcze większą liczbę klientów, którzy znajdą specjalistę, jakiego faktycznie szukają. Należy jednak pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek internetowych ustalają pozycję danej strony na podstawie ponad 250 czynników – aby w pełni i na bieżąco optymalizować swoją stronę internetową pod ich kątem, warto skorzystać w pomocy profesjonalnych firm specjalizujących się w SEO.

Marta Franczak, BO Communications – agencja wyspecjalizowana w komunikacji, marketingu i PR usług profesjonalnych.